4 Mayıs 2009 Pazartesi

GIDA DENETİM FİYASKOSU

GIDA DENETİM FİYASKOSU



ImageTürk Sağlık-Sen’in gıda denetimi ile ilgili olarak yaptığı araştırma Türkiye’de gıda denetiminin Tarım Bakanlığına devredilmesi ile birlikte bu alanda ciddi bir sorun yaşandığını ortaya çıkardı. Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de yaklaşık olarak 5 bin gıda denetim elemanı var. Bu kişilerin kontrol etmekle görevli olduğu ruhsatlı 25 bin gıda üretim yeri ve 450 bin gıda satış ve tüketim yeri bulunmakta. Araştırmanın çarpıcı sonuçları ve Genel Başkan Kahveci’nin açıklamaları şöyle:

Ayrıca Türkiye’de ruhsatsız olarak 3000 gıda üretim yeri ile yaklaşık 20 bin gıda satış ve tüketim yeri faaliyet göstermekte.Yaklaşık olarak 1 gıda denetim elemanına 100 gıda üretim ve tüketim yeri düşüyor. Araştırmada Tarım Bakanlığının 5 bin kişi ile yürütmeye çalıştığı gıda denetiminin devirden önce Sağlık Bakanlığı tarafından ülke geneline yayılmış 44 bin personelle bu denetimleri gerçekleştirildiğine dikkat çekildi.

200 BİN GIDA İŞLETMESİ DENETİMDEN UZAK

Araştırmaya göre 2005 yılında Tarım Bakanlığı tarafından 450 bin gıda tüketim ve satış noktasından 253 bin 473’ü denetime tabi tutulurken, geriye kalan yaklaşık 200 bin gıda tüketim ve satış işletmesinin 1 yıldır hiçbir şekilde denetlemediği ortaya çıktı. Araştırmada ayrıca ilgili yönetmeliklere göre bu işletmelerin 2 ayda bir denetlenmesi gerektiği ifade edilerek, bir yılda yapılması gereken denetim sayısı 2 Milyon 700 olması gerekirken bu denetim sayısın ancak %9’nun gerçekleştiği belirtildi

BİR YILDA 3 BİN 860 RUHSATLI GIDA ÜRETİM YERİ SAĞLIKSIZ ÇIKTI

Araştırmada ortaya çıkan bir diğer çarpıcı sonuca göre, 2005 yılında gıda üretim yerlerine yapılan denetlemeler sonucunda 25 bin gıda üretim yerinden 3860’ına hijyenik şartları muhafaza etmedikleri, üretim izni olmayan gıdaları ürettikleri v.b nedenlerden dolayı ceza kesildi Ceza alan gıda üretim yerlerinden 889’u İstanbul’da, 385’i İzmir’de 267’si ise Ankara’da bulunuyor.

Araştırmada ayrıca gıda zehirlenmelerinin okullar ve kamu kurumları gibi insanların yoğun olarak bulunduğu kurumlarda artmaya başladığına dikkat çekilerek, 2005 yılında Sağlık Bakanlığı yemekhanesinde bile gıda zehirlenmesinin meydana geldiği, Ankara Adliyesinde personele at eti yedirildiği iddiaları hatırlatılarak, Türkiye’nin çeşitli yörelerinde özellikle ilköğretim okullarında dağıtılan yiyecek ve içeceklerden, düğün yemeklerinden zehirlenme olayların da patlama yaşandığı vurgulandı. Ayrıca gerekli önlemlerin alınmaması durumunda salgın ve bulaşıcı hastalıklarda ciddi artış olacağı, denetimsizlik sonucunda halk sağlığını ciddi tehlikelerin beklediği vurgulandı.

KAHVECİ: 5 BİN KİŞİYLE 70 MİLYON İNSANIN TÜKETTİĞİ GIDA DENETLENMEZ

Araştırma sonuçları ile ilgili olarak bir değerlendirme yapan Türk Sağlık-Sen Genel Başkanı Önder Kahveci gıda denetiminin Tarım Bakanlığına devrinin üzerinden iki yıl geçmesine rağmen etkin bir denetim mekanizmasının oluşturulamadığına dikkat çekerek “2 yıl önce bir hata yapılarak gıda denetimi Sağlık Bakanlığı’ndan Tarım Bakanlığı’na devredildi. Alt yapısız olan bu devir sonrasında gıda denetimin aksayacağı konusunda defalarca uyarı yaptık. Fakat tedbir alınmadı. Ne yazık ki geçen iki yılın
sonunda Türkiye artık gıda zehirlenmelerin toplu yaşandığı bir döneme girmiştir. Süreç böyle devam ederse korkarım ki yakında gıda zehirlenmelerinden toplu ölümlerde görülecek” dedi
.
Tarım Bakanlığı 5 bin kişiyle 70 Milyon insanın tükettiği gıdayı denetlemeye devam ettiği sürece etkin bir gıda denetimi yapılmasının mümkün olmadığını kaydeden Kahveci Bakanlığının bir an önce personel alımına giderek bu açığı kapatmasının şart olduğunu belirterek, İşsiz sağlık meslek lisesi mezunu gençlerden bu alanda faydalanılması gerektiğini söyledi.

Hiç yorum yok: